Πανελλήνιος Σχολικός Διαγωνισμός για την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου

Στις 13 -03 -09 στάλθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σε όλα τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας η εγκύκλιος με Αρ. Πρωτ. 28917/Γ2, η οποία προκηρύσσει τον πρώτο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό για την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου. Ο διαγωνισμός απευθύνεται στους μαθητές όλων των βαθμίδων της δημόσιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης με στόχο, όπως αναφέρεται στις πρώτες παραγράφους της εγκυκλίου, να τους ευαισθητοποιήσει, ώστε μέσα από την αναζήτηση και την έρευνα να οδηγηθούν στην εθνική αυτογνωσία.

Τα θέματα διαφοροποιούνται σε κάθε βαθμίδα. Στο δημοτικό οι μαθητές καλούνται να κάνουν μία ζωγραφιά για να εκφράσουν μέσα από αυτή τον πόνο του ξεριζωμού και της προσφυγιάς καθώς και τις ταλαιπωρίες για την εγκατάσταση στη νέα πατρίδα, στο Γυμνάσιο με βάση πληροφορίες από τον οικογενειακό ή κοινωνικό περίγυρο να συντάξουν ένα αφηγηματικό κείμενο (έως 500 λέξεις) που να αναφέρεται στην τραγωδία που έζησε ο ποντιακός ελληνισμός στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και στο Λύκειο με αφορμή την 19η Μαΐου, ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, να συντάξουν ένα άρθρο (έως 600 λέξεις) το οποίο θα δημοσιευθεί στον τύπο και θα αναφέρεται στα τραγικά γεγονότα των διώξεων, της εγκατάλειψης των πατρογονικών εστιών καθώς και στην ανάγκη τα γεγονότα αυτά να μην επαναληφθούν.

Οι τρείς καλύτερες εργασίες κάθε βαθμίδας θα βραβεύονται με χρηματικό έπαθλο, οι δέκα καλύτερες με ένα βιβλίο, ενώ όλοι οι μετέχοντες θα λαμβάνουν ένα ενθύμιο συμμετοχής. Η απόδοση των βραβείων και των ενθυμίων θα πραγματοποιείται σε ειδική εκδήλωση τον Ιανουάριο κάθε έτους στην Θεσσαλονίκη.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το διαγωνισμό οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στη σελίδα της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος www.neolaia.poe.org.gr.

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός για την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου πραγματοποιήθηκε μετά από πρωτοβουλία του Ερευνητικού Κέντρου του Σωματείου «Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα» και της Συντονιστικής Επιτροπής Νεολαίας της Π.Ο.Ε. Η ιδέα για έναν πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό συζητούταν εδώ και ένα χρόνο στις συναντήσεις της Σ.Ε.Ν., ενώ άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το φθινόπωρο του 2008 μετά τη συνεργασία με το Ερευνητικό Κέντρο του Σωματείου «Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα». Στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε ως την δημοσίευση της εγκυκλίου μέλη της Σ.Ε.Ν εργάστηκαν για την πραγματοποίηση του διαγωνισμού, ενώ συνοδοιπόρος, σύμβουλος και βοηθός μας στάθηκε ο φιλόλογος Κώστας Θεοδωρίδης, των οποίο ευχαριστούμε ιδιαιτέρως.

Στο τελευταίο στάδιο των συνομιλιών με το Υπουργείο Παιδείας συναντηθήκαμε με τον Διευθυντή Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθανάσιο Νικολόπουλο, ο οποίος έδειξε έντονο ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό και εργάστηκε για την πραγματοποίησή του. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης που έλαβε χώρα στο γραφείο του Διευθυντή μεταξύ ημών, των συμβούλων και του ιδίου για τον τελικό ορισμό της θεματολογίας του διαγωνισμού υπήρξαν κάποια λεπτά που όλοι προσπαθούσαν να θυμηθούν σε ποιές τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου διδάσκεται η ποντιακή ιστορία!

Σχεδόν ενενήντα χρόνια μετά τον ερχομό των Ποντίων στην Ελλάδα και ενάμιση περίπου μετά την απόσυρση του επίμαχου σχολικού βιβλίου της Στ’ Δημοτικού, που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, σε αυτή τη χώρα που ο ποντιακός πληθυσμός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της αναρωτιόμαστε ακόμη αν διδάσκεται και σε ποιούς η ιστορία των Ελλήνων του Πόντου. Η πραγματικότητα ανατρέπει τη λογική, σύμφωνα με την οποία η ιστορία δεν θα έπρεπε να διαχωρίζεται από την ιστορία του ελληνισμού αλλά να μελετάται και να διδάσκεται ομοίως. Το γεγονός δεν εκπλήσσει κανένα βεβαίως καθότι υπάρχει το προηγούμενο παράδειγμα της με καθυστέρηση αναγνώρισης της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και η επιμελής κατάχωση του θέματος στο εξωτερικό στο βωμό της εξωτερικής πολιτικής.

Οι ευθύνες δεν βαραίνουν ωστόσο μόνο τη μία πλευρά. Ο ποντιακός κόσμος, ο για δεκαετίες διχασμένος, επιζητούσε επίλυση στα προβλήματά του και ανταπόκριση στα δίκαια αιτήματά του έχοντας τη νοοτροπία του φτωχού συγγενή. Τα τελευταία μόνο χρόνια επιδιώκεται με συνέπεια και συστηματική εργασία η προώθηση των «ποντιακών θεμάτων». Αυτό το δρόμο ακολουθώντας η Σ.Ε.Ν. με αυτοπεποίθηση και γνώση του αντικειμένου με το οποίο ασχολούταν πέτυχε άμεσα το στόχο της, την προκήρυξη του σχολικού διαγωνισμού. Η νεολαία έχοντας την πείρα των προηγούμενων γενεών, τις γνώσεις που απαιτεί η σύγχρονη εποχή και οδηγό τα λόγια του Ν. Καζαντζάκη ..έχεις τα πινέλα, έχεις τα χρώματα ζωγράφισε τον παράδεισο και μπες μέσα σε αυτόν.. πιστεύει πως έχει τα πινέλα και ήρθε η ώρα να ζωγραφίσουμε τον παράδεισο, όπου όλοι οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση στην ποντιακή ιστορία, η Γενοκτονία των ελλήνων του Πόντου θα αναγνωριστεί διεθνώς και θα αποκατασταθεί η ιστορική αλήθεια.

Μετά την αναγνώριση της Γενοκτονίας από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, τον ορισμό της 19ης Μαΐου ως ημέρας μνήμης και την έκδοση του δεκατετράτομου έργου για την Ποντιακή Γενοκτονία του καθηγητή Κωνσταντίνου Φωτιάδη, θεωρούμε πως η προκήρυξη ενός μαθητικού διαγωνισμού από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων που αφορά στη Γενοκτονία αποτελεί την επόμενη επιτυχία και αναγνώρισή της από το ελληνικό κράτος. Η Σ.Ε.Ν. πιστή στους στόχους της θέτει το δικό της λιθαράκι σε ένα μακρύ και τραχύ δρόμο, του οποίου το τέλος ελπίζουμε πως δεν θα αργήσει να φανεί.

Σύμφωνα με το κείμενο της εγκυκλίου στόχος του διαγωνισμού είναι η ανάδειξη της ιστορίας των ελλήνων του Πόντου και η ευαισθητοποίηση των νέων, ώστε μέσα από την αναζήτηση και την έρευνα να οδηγηθούν στην εθνική αυτογνωσία. Η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μας διαβεβαίωσε πως ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός για την Ιστορία των Ελλήνων του Πόντου θα επαναληφθεί και του χρόνου και πως επιδίωξή της είναι η καθιέρωσή του ως θεσμού. Εμείς ελπίζουμε να μη διαρκέσει πολλά χρόνια αυτός ο θεσμός, γιατί αυτό θα σημαίνει πως η ελληνική εκπαίδευση θα χρειάζεται ακόμη την υπενθύμιση ενός διαγωνισμού προκειμένου να αναδειχθεί η ιστορία των ελλήνων του Πόντου και οι νέοι να οδηγηθούν στην εθνική αυτογνωσία.